04 September 2018

Els perfils professionals de les enginyeres i els enginyers de l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació 2018

L’Associació de Professionals TIC de Catalunya (integrada per Telecos.cat, COEINF i GrausTIC), juntament amb la professora del Departament d'Organització d'Empreses de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Ariadna Llorens, ha realitzat una enquesta amb l’objectiu de conèixer les necessitats formatives i competencials dels titulats en enginyeries del sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

Segons les respostes dels professionals consultats, les competències transversals més importants són: la capacitat de treballar en equip, la capacitat de comunicació, el ser resolutiu i la capacitat de planificació. Fent la comparativa respecte l’any 2008, és a dir, 10 anys enrere, els resultats són similars. No obstant, identifiquem com la capacitat de comunicació, la capacitat de planificació i el ser innovador i creatiu han guanyat clarament importància, mentre que el compromís amb l’empresa i l’orientació al client s’han relegat a posicions de menor importància.

El perfil dels recent titulats TIC al 2018 compleix amb estar compromès en aprendre, tenir capacitat de recerca d’informació, un pensament analític i capacitat de treballar en equip. Quant a les mancances, és notori que la capacitat de comunicació i l’orientació al client segueixen sent les grans desfavorides de la formació universitària TIC. També s’evidencia que els recent titulats TIC no destaquen per tenir iniciativa ni per ser innovadors, malgrat la importància atorgada a dites competències transversals, segons les respostes obtingudes. Dites característiques competencials, tant les que solen tenir els recent graduats, com les que no solen tenir, es mantenen idèntiques al llarg d’aquests 10 anys, en les primeres posicions, malgrat la introducció de l’EEES.
Quant al coneixements tècnics, és destacable la irrupció de la importància que els professionals TIC atorguen a la seguretat i a l’anàlisi de dades respecte fa una dècada. Com la evidència que, justament entre les mancances formatives tècniques, hi són presents ambdues. 

Estudi
Post a Comment